Πίσω εκτροχιαστής ρυθμίσεις (Rear derailleur ή derailer)

Ρύθμιση οπίσθιου εκτροχιαστή (πίσω ντεραγιέ ή Rear derailleur)

Πριν ξεκινήσουμε αυτή τη διαδικασία πρέπει να σιγουρευτούμε ότι διαθέτουμε τα απαραίτητα εργαλεία:
  • ένα σταυροκατσάβιδο
  • μια πένσα
  • ένα κλειδί άλλεν Νο 5.
Τα συρματόσχοινα πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση, κι αν δεν είναι, προτείνουμε να αλλαχτούν άμεσα.
Επίσης σιγουρευτείτε πως το νύχι του σκελετού είναι ίσιο, διότι μόνο τότε θα μπορέσουμε να επιτύχουμε καλή ρύθμιση και να λειτουργούν σωστά όλες οι ταχύτητες.
rear-derailleur
Βίδες ρύθμισης ορίων του εκτροχιαστή (βίδα High και βίδα Low)

Οι οπίσθιοι εκτροχιαστές έχουν σα σκοπό να μετακινούν (εκτροχιάζουν) την αλυσίδα από το ένα γρανάζι στο άλλο. Η επάνω τροχαλία του εκτροχιαστή (ονομάζεται οδηγός ή αναβάτης από το αγγλικό Jockey) σπρώχνει την αλυσίδα στο επόμενο γρανάζι της ρόδας. Μια σωστή ρύθμιση των ταχυτήτων ευθυγραμμίζει τον οδηγό του εκτροχιαστή κάτω ακριβώς από το επιθυμητό γρανάζι.

Αλλαγές στο τέντωμα του συρματόσχοινου προκαλούν την κίνηση του εκτροχιαστή. Στο σώμα του εκτροχιαστή υπάρχει ένα ελατήριο το οποίο είτε σφίγγει είτε χαλαρώνει ανάλογα με τη πίεση που δέχεται από το συρματόσχοινο. Τραβώντας το συρματόσχοινο μετακινείται ο εκτροχιαστής μαζί με τον οδηγό προς μια κατεύθυνση και σφίγγει το ελατήριο. Χαλαρώνοντας το συρματόσχοινο επιτρέπει στο ελατήριο να μετακινήσει τον εκτροχιαστή μαζί με τον οδηγό προς την αντίθετη κατεύθυνση. Είναι πάντως απόλυτα φυσιολογικό μια αλυσίδα να κάνει θόρυβο κατά τη διάρκεια των αλλαγών ταχυτήτων. Οι ειδικοί μάλιστα ταξινομούν αυτό το θόρυβο σε τρεις κατηγορίες. (θορυβώδης, δυνατός και τραχύς) Όλοι οι εκτροχιαστές περιορίζονται ως προς τη μέγιστη (εσωτερική & εξωτερική) εγκάρσια κίνησή τους από τις βίδες ορισμού των μέγιστων ορίων τους. Υπάρχουν δύο τέτοιες βίδες που συνήθως σημειώνονται με τα γράμματα H και L (από τα αγγλικά High=υψηλός και Low=χαμηλός). Η βίδα Η ρυθμίζει το μέγιστο εξωτερικό όριο του εκτροχιαστή ενώ η βίδα L ρυθμίζει το μέγιστο εσωτερικό όριό του. Με άλλα λόγια η βίδα Η ρυθμίζει τη θέση του εκτροχιαστή για το μικρότερο πίσω γρανάζι (υψηλή ταχύτητα) ενώ η βίδα L για το μεγάλο πίσω γρανάζι (χαμηλή ταχύτητα).
derail1
Βίδα ρύθμισης εξωτερικού ορίου του εκτροχιαστή (βίδα High)
  • Μετακινείστε την αλυσίδα στο μπροστινό μεγάλο δίσκο του δισκοβραχίονα
  • Μετακινείστε την αλυσίδα στο εξωτερικό γρανάζι (το μικρότερο) του πίσω τροχού
  • Ελέγξτε το συρματόσχοινο που ρυθμίζει το πίσω εκτροχιαστή. Αν δείτε ότι είναι σφικτό χαλαρώστε το από τη βίδα που το συγκρατεί ή χαλαρώστε το από τον επιλογέα ταχυτήτων. Γυρνώντας δεξιόστροφα το ρυθμιστικό βαρελάκι στον επιλογέα ταχυτήτων η πίεση του συρματόσχοινου μειώνεται. Εάν το συρματόσχοινο είναι σφικτό θα επηρεάσει αυτή τη ρύθμιση
  • Περιστρέψτε τα πετάλια με γρήγορο ρυθμό (περίπου 40 – 60 στρ./λεπτό) και συνεχίστε να το κάνετε σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας
  • Τραβήξτε λίγο το συρματόσχοινο του εκτροχιαστή με το χέρι ώστε να κατεβάσετε μια ταχύτητα και να πάτε στο αμέσως μεγαλύτερο γρανάζι
  • Αφήστε το συρματόσχοινο και προσέξτε πως έγινε η αλλαγή της αλυσίδας που επανήλθε πάλι στο μικρότερο (εξωτερικό) γρανάζι. Όταν ρυθμίζετε τη βίδα Η πρέπει να ενδιαφέρεστε μόνο για δύο πράγματα:
  1. Την αλλαγή από το μεγαλύτερο γρανάζι προς το μικρότερο
  2. Πως κάθεται η αλυσίδα επάνω στο μικρό (εξωτερικό γρανάζι)
  3. Μη σας απασχολεί πως κάθεται η αλυσίδα στο δεύτερο γρανάζι
  4. Εάν η αλλαγή από το δεύτερο γρανάζι προς το μικρότερο σας ικανοποιεί (όταν αφήνετε το συρματόσχοινο) τότε περιστρέψτε δεξιόστροφα την βίδα H κατά ¼ της στροφής και επαναλάβατε την αλλαγή τραβώντας το συρματόσχοινο. Ακόμα και αν η αλλαγή είναι ικανοποιητική περιστρέψτε πάλι την βίδα H κατά βήματα του ¼ της στροφής και κάνετε συνέχεια αλλαγές. Μόλις διαπιστώσετε ότι η αλλαγή από το μεγαλύτερο (δεύτερο) γρανάζι προς το μικρότερο είναι αργή ή γίνεται διστακτικά τότε έχετε φθάσει στο μέγιστο σημείο πίεσης της βίδας H. Ένα άλλο σύμπτωμα μιας πολύ σφικτής βίδας H είναι η παρουσία ενός κροταλίσματος στην αλυσίδα ο οποίος προέρχεται από το τρίψιμο της εσωτερικής πλευράς της αλυσίδας στο προηγούμενό της γρανάζι.
  5. Όταν εμφανιστεί αυτό το σύμπτωμα (πολύ σφικτή βίδα Η) τότε χαλαρώστε κατά ¼ της στροφής (αριστερόστροφα) και επαναλάβετε τις αλλαγές. Όταν το σύμπτωμα εξαφανιστεί τότε έχετε πετύχει το ανώτερο αποδεκτό όριο σφιξίματος της βίδας Η και η ρύθμισή σας έχει ολοκληρωθεί.
derail2
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Προσοχή υπάρχουν μερικοί εκτροχιαστές οι οποίοι χρησιμοποιούν αντίθετη φόρτιση ελατηρίου. Όταν το συρματόσχοινο είναι εντελώς χαλαρό ο εκτροχιαστής κάθεται στο εσωτερικό γρανάζι (το μεγαλύτερο) εν αντιθέσει με τους κοινούς εκτροχιαστές. Σε αυτή τη περίπτωση όταν ρυθμίζετε τη βίδα Η και τραβάτε το συρματόσχοινο, ο εκτροχιαστής κατεβάζει την αλυσίδα στο δεύτερο μεγαλύτερο γρανάζι και κατόπιν τραβήξτε δυνατά για να επανέλθει στο μεγαλύτερο εσωτερικό. Με αυτή τη διαδικασία ρυθμίζονται και οι εκτροχιαστές Shimano® "Rapid-Rise" ή "Low-Normal".

Βίδα ρύθμισης εσωτερικού ορίου του εκτροχιαστή (βίδα Low)

Το εσωτερικό όριο L ρυθμίζεται από την αντίστοιχη βίδα και αποτρέπει την αλυσίδα να ξεπεράσει το μεγαλύτερο (εσωτερικό) γρανάζι και να πέσει προς τη πλευρά των αχτίνων. Η βίδα L δεν κάνει τον εκτροχιαστή να κινείται, αυτός κινείται μόνο με το συρματόσχοινο.

  • Τοποθετείστε την αλυσίδα στο μεσαίο εμπρόσθιο δίσκο (ή στο μικρότερο για ποδήλατα που έχουν μόνο δύο δίσκους στο δισκοβραχίονα)
  • Τοποθετείστε την αλυσίδα στο δεύτερο μεγαλύτερο γρανάζι της πίσω ρόδας
  • Περιστρέψτε τα πετάλια με γρήγορο ρυθμό (περίπου 40 – 60 στρ./λεπτό) και συνεχίστε να το κάνετε σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας
  • Τραβήξτε λίγο το συρματόσχοινο του εκτροχιαστή με το χέρι ώστε να κατεβάσετε μια ταχύτητα και να πάτε στο αμέσως μεγαλύτερο γρανάζι (το πρώτο εσωτερικό). Όταν ρυθμίζετε τη βίδα L πρέπει να ενδιαφέρεστε μόνο για δύο πράγματα:
  1. Η αλλαγή από το δεύτερο μεγαλύτερο γρανάζι προς το μεγαλύτερο (πρώτο)
  2. Πως ανεβαίνει και κάθεται η αλυσίδα επάνω στο μεγαλύτερο (εσωτερικό γρανάζι)
  3. Εάν η αλλαγή δείχνει επαρκής, σφίξτε (δεξιόστροφα) τη βίδα L κατά ¼ της στροφής και επαναλάβατε την αλλαγή. Συνεχίστε να σφίγγετε τη βίδα με βήματα του ¼ της στροφής κάνοντας συνέχεια αλλαγές μέχρι να εμφανιστεί το φαινόμενο της σφικτής βίδας. Το φαινόμενο αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην επιτρέπει στον εκτροχιαστή να βάλει την αλυσίδα στο μεγαλύτερο (εσωτερικό) γρανάζι ή αλυσίδα κροταλίζει επίμονα μέχρι τελικά να ανέβει στο πρώτο εσωτερικό γρανάζι.
  4. Όταν λοιπόν εμφανιστεί το σύμπτωμα της σφικτής βίδας χαλαρώστε τη βίδα L γυρνώντας τη αριστερόστροφα κατά ¼ της στροφής και δοκιμάστε να κάνετε αλλαγή. Επαναλάβατε τη ρύθμιση μέχρι να εξαφανιστεί το σύμπτωμα της σφικτής βίδας. Όταν το σύμπτωμα εξαφανιστεί τότε έχετε πετύχει το ανώτερο αποδεκτό όριο σφιξίματος της βίδας L και η ρύθμισή σας έχει ολοκληρωθεί. 
derail3
Βίδα ρύθμισης B (ρύθμιση της γωνίας του σώματος του εκτροχιαστή) [Body angle]


Αφού ρυθμίσατε τις βίδες H & L του εκτροχιαστή έχει σειρά η ρύθμιση της γωνίας του κορμού του. Βάλτε την αλυσίδα στο μεγαλύτερο (εσωτερικό) γρανάζι. Δείτε την επάνω τροχαλία του εκτροχιαστή (οδηγό) σε σχέση με το μεγάλο γρανάζι της ρόδας. Εάν ο οδηγός τρίβεται (ακουμπάει στο μεγάλο γρανάζι τότε βιδώστε λίγο τη βίδα Β για να μεγαλώσετε τη πίεση του ελατηρίου του επάνω άξονα, το οποίο τραβάει τον οδηγό «πίσω» και τον απομακρύνει από το μεγάλο εσωτερικό γρανάζι. Εάν υπάρχει μεγάλο κενό μεταξύ του μεγάλου εσωτερικού γραναζιού και του οδηγού τότε ξεσφίξτε λίγο τη βίδα. Για να πετύχετε μια καλή ρύθμιση ξεσφίξτε τη βίδα Β ώστε ο οδηγός να ακουμπήσει επάνω στο μεγάλο γρανάζι και μετά σφίξτε τη σταδιακά ώστε να εξασφαλίσετε ένα επαρκές άνοιγμα (κενό).
derail4
derail5
Καλές ρυθμίσεις…!
GMlogo
Golden Motor
            genikitaxydromiki    b4s logo       
 
cctvcamera2
** Η σελίδα λειτουργεί για την υποστήριξη των πελατών της εταιρείας καθώς και για την ενημέρωση όσων ενδιαφέρονται για την οικολογική ηλεκτροκίνηση, για αυτό και δεν υπάρχουν τιμές.